27 d’agost 2011

6 d’octubre, dia de la república catalana

El 6 d’octubre de 1934, 129 municipis catalans governats per ERC van declarar la república Catalana. El president Companys i la Generalitat també ho van fer i el govern de Madrid va manar a l’exèrcit Espanyol dels quartells de Catalunya deposar el govern autonòmic i posar ordre al carrer. La Generalitat de Catalunya només comptava amb 400 mossos d’esquadra i uns 3.200 policies, front a un exercit artillat, amb canons i metralladores. Per evitar un bany de sang, Companys pren la decisió de rendir-se i es detenien tots els alcaldes, parlamentaris i consellers que havien proclamat l’Estat Català, entre ells el meu avi, als que ficaren a la presó i no alliberaren fins un parell d’anys després amb l’arribada del Front popular, al 1936.






(nota a peu de pàgina que afegeix l'hostalera: l'Aris, quan ha escrit això, no sé si sabia que el 6 d'octubre és el dia del meu aniversari, i també el del meu fill Arnau, hihihi, un regalet preciós, Aris)

2 comentaris:

zel ha dit...

Ja ho he dit a dalt, un regalet preciós, Aris, gràcies per ser-hi!

I pensar que alguns no saben que tenim una història de país com cal al darrere...

Mr. Aris ha dit...

Uala, doncs no ho sabia...felicitats!
es que fa poc vaig descobrir que el meu avi havia ja havia estat a la presó abans de Franco, a casa sempre pensavem que només l'havien empresonat per la guerra i ara resulta que durant la república també va estar a la presó...