Vagi per endavant que quan dic això, no penso només en mi. No em refereixo a la meva feina tal com la faig, que m'equivoco mil vegades. Confirmo el que sempre he defensat del com entenc l'educació, i els resultats cada vegada m'esperonen més. Com l'entenc, ja ho sabeu, heu vist aquí moltes vegades que intentem fer de la classe un espai d'aprenentatge de vida, i vivint aprenem. Aprenem d'allò proper, dels qui ens envolten i del nostre entorn privilegiat, dels encerts i dels errors, i això, per nosaltres, és l'eix i el camí. Volem fer de cada moment un repte i trobar camins alternatius i respostes.
:
Nosaltres tenim el mínim de llibres possibles, però el màxim d'experiències. En arribar, planegem el dia, els escoltem i preparem conjuntament la feina, sigui quina sigui. Seguim el que passa al món. Llegim i parlem. Cuinem i tastem, dolç i salat, postres i primers plats, anem al museu i al poble a viure la història, anem a muntanya a fer rutes, al mar a veure les plantes de les dunes i a remullarnos, a fer becaines sota els tamarius i a tocar bestioles, classificar-les i tornar-les al seu hàbitat. Llegim poesia i mirem documentals. Fem disfresses i anem a veure maduixeres,(això avui) traiem les males herbes i les aprofitem per fer el primer mini herbari. Escrivim cartes i inventem contes. Per això no ens calen llibres de llengua, ni de medi, que millor la comunicació, l'expressió i l'experimentar, observar a ull nu, amb lupa i explicar, descriure, comparar. Això sí, la classe, de llibres n'està farcida.
:
I si llegiu els famosos resultats de les proves diagnòstiques, entendreu què passa realment a l'ensenyament.
:
-1a conclusió. Saben teoria, tenen coneixements, però no els saben aplicar.
-2a conclusió. Llegeixen bé, comprenen, però falta bona expressió, reflexió i valoració d'allò que aprenen o llegeixen.
-3a conclusió. La despesa, la inversió, no és la clau. Al país basc hi ha molta més inversió, i els resultats són mitjans.
-4a conclusió. La inmigració, sembla que tampoc. La Rioja té un nombre molt elevat d'inmigrants i no queda enrera.
-5a conclusió. la franja mitjana sembla prou normal, però hi ha poca atenció als necessitats, sigui per baix o per dalt. Confirmen que seguim abusant de tot igual per a tohom.
:
Per posar el dit a la nafra, hi ha qui ho diu ben clar:
:"Por desgracia, cada vez que se habla de cambiar la educación se habla de tocar la estructura del sistema, cuando uno de nuestros grandes problemas puede que esté en lo que se enseña y en cómo se enseña, el negativo papel de los libros de texto, la ausencia de mecanismos eficaces de mejora del rendimiento del sistema", asegura el profesor de Psicología Evolutiva y de la Educación de la Universidad de Sevilla Jesús Palacios.
El catedrático de Sociología de la Universidad Complutense Rafael Feito, señala: "No somos muy malos en aplicar fórmulas matemáticas o en entender un texto -sea en castellano o en inglés-. Sin embargo, se nos da peor resolver problemas o expresarnos".
"En la actualidad, aunque la LOE [la ley educativa en vigor] establece entre sus objetivos la adquisición de competencias básicas", los decretos de currículo de las comunidades se han mantenido "sin producirse una actualización real de los mismos, lo que condiciona en todo momento el trabajo del profesorado y del alumnado", se quejaba en una nota la asociación laica de padres de alumnos Ceapa (mayoritaria en la escuela pública).
:
Què en penseu? Jo penso que, si durant temps, prens el mateix medicament i no resulta, en proves d'altres, els metges bé ho fan. Nosaltres, sabem canviar, escollir allò essencial que sabem que els nanos no saben fer? I mira que en carreguen de fulls, llibres i llibretes... I no s'hi val dir que amb més grans no es pot, altra cosa serien els treballs de recerca, si de més jovenets haguessin après amb tasques del mateix estil, a la seva mida...
Això és un mostra extreta d'aquí.
9 comentaris:
Zel,
Aquest matí ho he escoltat a la ràdio...els resultats a Catalunya són dolents segons les proves que els van a fer als alumnes. Et deixa un mal cos. Com que no sóc del ram et diré el que sempre he pensat sobre l'educació tant de coneixements com de la vida.
L'escola no ho pot fer tot i actualment molts pares deleguen als mestres "el tot" i aquí hi ha el primer problema. Si els festius els dediquen a passejar per centres comercials en comptes de sortir al bosc i aprendre de la natura ja tenim un segon problema i així successivament. O ens impliquem tots o una societat amb un nivell baix d'educació és una societat amb un futur pobre.
Les partides econòmiques més minces són en educació i sanitat...ves quin panoram.
Bona nit wapa!
Zel, m'agrada tant la teva forma de motivar, que voldria fer-me petita per poder-hi assistir.
Molt bona mestra i reflexió.
Salut!
Jo no sé exactament el problema però si t'he de dir que els de casa ja fa més de 15 dies que no foten res de res entre una cosa i l'altra.
veig molta tirada a la "numeralització" de l'ensenyament i de l'alumnat, com si els barems fossin més importants que l'aprendre a llegir i escriure. canviar el nom a la cosa i els sistemes no substitueix la gran mancança de debat seriós i compromès sobre quin tipus d'ensenyament hem de donar als nostres fills. potser la pregunta seria: per a què serveix l'escola? i a qui serveix l'escola? si no tenim clar el principi, no m'estranya que aquí tothom estiri cap a una banda diferent.
Xata,
intento trobar el teu correu però no m'en surto!
Em fas arribar el teu a joanato@gmail.com si us plau?
Molt bona reflexió !!!
Els meus fills tenen molt bona relació amb els seus mestres. Poder la clau ha estat que des de casa els hem educat perquè tinguin un respecte y educació cap al mestre i no ens val el típic : "el mestre em te manía, etc"
Els valors per l'entorn , la natura , crec que fora de l'escola s'ha d'educar també a casa (pares)i molt però que molt important els nens que van als "escoltes", crec que son nens que tenen uns valors molt positius i aprenen valors que des de l'escola o des de casa no es donen.
http://www.escoltes.org/
JO CREC QUE EL PROBLEMA RADICA EN QUE VIVIM EN MON TECNOLOGIC I GLOBAL,ON ELS VALORS DE LES HUMANITATS SON NULS.VISCA LA TECNOLOGIA¡ AIXI ANEM DIRECCIO ROBOTICA.
JUGANT AMB BCN.
El problema que hi ha ara, potser, és que els nens acaben sent com màquines de memoritzar conceptes però després són incapaços de raonar o d'exterioritzar-los. Com has dit, menys llibres i més vivències seria una molt bona solució.
No només s'ha de canviar de metodologies, sinó que també s'ha de canviar de pensaments... i els mestres som els primers que hem de fer aquest canvi per poder transmetre-ho. No ho sé, potser sí que el problema està en la falta de formació de mestres, en la responsabilitat que s'adjudica a l'escola des d'un principi...
Les generacions canvien, doncs l'escola també ha de canviar però sense eliminar els bons valors.
Precisament, per això tinc ganes de fer feina amb els més petits... per començar a veure'ls créixer en bona direcció des de la llar d'infants i el parvulari... Etapes que crec que són molt importants per posar unes bones bases pel dia de demà.
Publica un comentari a l'entrada