09 de setembre 2011

endavant les atxes!

Diumenge, farem el que pertoca com a país que som.


Dilluns, farem el que cal fer com a mestres que som.


Aneu aquí si us voleu adherir al manifest de l'escola en català.


Jo ja ho he fet!
"Ab aquesta atxa yo haguera mort al emperador," (Tirant)
Com que ho saben, saben que la millor eina d'un país és la seva llengua, que la fa obtenir i servar un tret identitari, nosaltres l'hem d'emprar com el que és, la nostra manera de pensar, de viure, de comunicar-nos, ha de ser la nostra destral per mantenir la lluita del país que volem. Endavant les atxes!




Sí, sovint s'ha posat per davant el significat d'atxa, com una mena de ciri amb quatre blens que es cremen alhora. En tot cas, per nosaltres, els quatre blens són les quatre barres, però la nostra taxa, és la llengua, i el domini on no la bandejarem mai, a part del carrer, és l'escola.



AlcoverMoll
1. ATXA f. ant. Destral; cast. hacha. Haja a tenir... un glavi, una atxa e daga o espuntó, doc. segle XIV (Col. Bof. vi, 73). Ab aquesta atxa yo haguera mort al emperador, Tirant, c. 218. Volch-li donar ab una atxa per lo ventre al dit sent Julià, Vida St. Jul. 320. Etim.: del fr. hache, mat. sign., que ve del germ. hapja ‘dalla’.



DIEC 2
f. [DE] Arma ofensiva cavalleresca, amb una certa semblança amb la destral, de la qual prengué l’origen.
3 [LC] endavant les atxes Expressió per a indicar la voluntat de prosseguir en una acció malgrat les dificultats, o la resignació que vagi endavant una cosa que voldríem evitar.


3 comentaris:

Carme Rosanas ha dit...

Jo ja tinc la feina feta, crec que el vaig signar ahir. Però diumenge faré el que he de fer i dilluns a l'ajuntament del meu poble.

Tens tota la raó, la llengua la millor arma!

Endavant les atxes!

AlfredRussel ha dit...

bé que ho saben, ells, que la llengua és fa el que som; per això es prenen tantes molèsties per callar-nos... inútilment. Endavant!

Elfreelang ha dit...

Ja m'hi he adherit... i demà passaré pel fossar de les moreres i dilluns em posaré una samarreta groga que diu prou retallades