23 de maig 2010

Marx, Karl. (ho tenia clar)

"La única parte de la llamada riqueza nacional que realmente entra en la posesión colectiva de los pueblos modernos es... su deuda pública ."
(Karl Marx)




Us recomano, sense cap mena d'afany de polítitzar, només per si de cas teniu dubtes que no hi ha res de nou, que el que passa estava ja previst, havia passat, (i així seguirem fins... no sé quin és el final...) deia, us recomano llegir en versió original això.
:
Si fa mandra, he copiat un bocinet prou clar per entendre el paper dels bancs en la nostra misèria, i la impossibilitat gairebé total dels governs de fer-hi front, si més no en l'actual organització social i política:
:
"La deuda pública se convierte en una de las palancas más efectivas de la acumulación originaria . Como con un toque de varita mágica, infunde virtud generadora al dinero improductivo y lo transforma en capital, sin que para ello el mismo tenga que exponerse necesariamente a las molestias y riesgos inseparables de la inversión industrial e incluso de la usuraria. En realidad, los acreedores del estado no dan nada, pues la suma prestada se convierte en títulos de deuda, fácilmente transferibles, que en sus manos continúan funcionando como si fueran la misma suma de dinero en efectivo. Pero aun prescindiendo de la clase de rentistas ociosos así creada y de la riqueza improvisada de los financistas que desempeñan el papel de intermediarios entre el gobierno y la nación como también de la súbita fortuna de arrendadores de contribuciones, comerciantes y fabricantes privados para los cuales una buena tajada de todo empréstito estatal les sirve como un capital llovido del cielo, la deuda pública ha dado impulso a las sociedades por acciones, al comercio de toda suerte de papeles negociables, al agio, en una palabra, al juego de la bolsa y a la moderna bancocracia.
:
"Desde su origen, los grandes bancos, engalanados con rótulos nacionales, no eran otra cosa que sociedades de especuladores privados que se establecían a la vera de los gobiernos y estaban en condiciones, gracias a los privilegios obtenidos, de prestarles dinero. Por eso la acumulación de la deuda pública no tiene indicador más infalible que el alza sucesiva de las acciones de estos bancos, cuyo desenvolvimiento pleno data de la fundación del Banco de Inglaterra (1694). El Banco de Inglaterra comenzó por prestar su dinero al gobierno a un 8 % de interés, al propio tiempo, el parlamento lo autorizó a acuñar dinero con el mismo capital, volviendo a prestarlo al público bajo la forma de billetes de banco. Con estos billetes podía descontar letras, hacer préstamos sobre mercancías y adquirir metales preciosos. No pasó mucho tiempo antes que este dinero de crédito, fabricado por el propio banco, se convirtiera en la moneda con que el Banco de Inglaterra efectuaba empréstitos al estado y pagaba, por cuenta de éste, los intereses de la deuda pública. No bastaba que diera con una mano para recibir más con la otra; el banco, mientras recibía, seguía siendo acreedor perpetuo de la nación hasta el último penique entregado. Paulatiamente fue convirtiéndose en el receptáculo insustituible de los tesoros metálicos del país y en el centro de gravitación de todo el crédito comercial. Por la misma época en que Inglaterra dejó de quemar brujas, comenzó a colgar a los falsificadores de billetes de banco. En las obras de esa época, por ejemplo en las de Bolingbroke, puede apreciarse claramente el efecto que produjo en los contemporáneos la aparición súbita de esa laya de bancócratas, financistas, rentistas, corredores, stock-jobbers [bolsistas] y tiburones de la bolsa."
:

Extret d'aquí

Diríem que podria ser ara mateix, això que explica, no?


10 comentaris:

Anònim ha dit...

En el cas de l'estat espanyol, el deute públic escandalós que acumula rau en la irresponsabilitat del govern del ZP. Primer, els 400 euros. Després, els 2500 per nen (que rebia igul cadascú fos quin fos el seu nivell de renda). Després, el PlanE. Només que s'hagués estalviat tot això, ja no caldria cap dels "ajustos" anunciats, ja que el gastat en tot això és superior al que pretenen estalviar. És més, si es carreguessin tres ministerios inútils i tota la colla de mitjà i alt funionari antic i caduc de l'administració central , reduir la despesa militar, eliminar les sicav, perseguir la gran quantitat de diner negre que volta i imposar un impost a la banca, hi hauria prou inversions per a generar ocupació duradora i de qualitat. Però, és clar, és molt més fàcil fotre els més desprotegits que aquells que amb lobbies pressionen per tot arreu.

Magda ha dit...

Diríem, sí, i també que ara mateix, com llavors, pocs ho volen creure.

desencanto ha dit...

Cert, per això tothom renega de Marx, he llegit l'escrit de Leire Pajin secretaria del psoe a Dominio público, i el més interessant són els comentaris que van en la línea d'Albert. Mitja Espanya es va regalar a uns quants espabilats compran deute public de l'estat.

desencanto ha dit...

M'he oblidat de posar l'enllaç, quin cap!
http://blogs.publico.es/dominiopublico/2033/decisiones-dificiles/

joanfer ha dit...

Marx va ser un home molt intel·ligent i avançat per la seva època. La seva visió de futur en qüestió d'economia era impressionat. El Capital no és més que un manual premonitori del que suposava entra en una dinàmica capitalista.
No ens ha d'extranyar, però, que druant dècades hagin carregat amb el marxisme fins acabar amb ell, de la forma com ho van fer...
Un molt bon post, Zel! ;)

sànset i utnoa ha dit...

La seva forma d'actuar era la mateixa que ara. Quina gent més vàlida: no perden els principis!

Fa por pensar que K. Marx pugui semblar un pensador contemporani.

*Sànset*

Mateo Bellido ha dit...

Saludos, Zel.
Todavía muchos creen que son los gobiernos los culpables de la crisis, pero lo son sólo en parte, la pequeñísima parte que les compete. Es el omnipresente capital quien maneja todos los hilos del poder desde sus sicarios de la banca. Y, mientras, el pueblo discutiendo si ZP, Rajón o los partidos políticos...A ver si abrimos los ojos.
Un abrazo

La Senyoreta Reykjavík ha dit...

Moltes gràcies per passar-te :)

De rabiosa actualitat!
La veritat és que estem venuts...
Hem passat de nadar en l'abundància a capbussar-se en la merda...potser una forma massa escatològica d'adonar-se de la irresponsabilitat i la ineptitud d'un govern que no ens anava a fallar i que no ha tremolat al agafar les tissores...completament venuts.

Anònim ha dit...

, , ...........Hace rato que dejé de creer en utopías...
Besotes hermosa♥
, ,

estrip ha dit...

alguns diuen que l'estat és la víctima.